onsdag 21. november 2012

Oppusset barnestol fra Fretex

Den søte lille barnestolen jeg handlet på auksjon på Fretex for en tid tilbake har endelig fått en etterlengtet overhaling. Er veldig fornøyd med resultatet, selv om jeg ennå er litt usikker på fargevalget... 
FERDIG RESULTAT.

FØR OPPUSSING.
Noen vil kanskje synes det er aldeles for drøyt å male dette naturlige og slitte treverket? Vurderte en stund å kun male deler av stolen, men landet på å male hele. Blir litt for rustikt med noe annet etter min smak.

Bare så det er sagt, jeg er alt annen enn tålmodig med sandpapiret, - vil helst begynne å male med en eneste gang... 

Vips! Ett stykk nytt møbel i salongen. 
Det går nok en god stund til den kan tas aktivt i bruk, men enn så lenge gjør den seg godt for både øyet og sjel også, spør du meg! :-)

18 kommentarer:

  1. Hei Beate
    Barnestolen ble helt herlig og tilførte stua enda mer sjarm!
    Savner nesten å ha sånne mini-møbler rundt i huset, det er noe eget med dem.
    Nostalgisk som jeg er har jeg gjemt unna noen av barnemøblene på loftet og disse tvilholder jeg på til far i husets store fortvilelse.
    Fin onsdagskveld til deg!
    Klem fra Kaspara

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja vet du hva Kaspara, jeg er så fullstendig enig med deg! Det er noe med å ha minimøbler omkring i huset ("minimøbler", herlig ord forresten)! Første gang for min del, men du har jo prydet hjemmet med disse skattene i en årrekke allerede forstår jeg. Skaper en enormt god atmosfære disse nusselige tingene! En av de mange frynsegodene ved å bli mor, - i alle fall for en dynamiker som meg (oss?), som blir regelrett glad av å ha vakre visuelle ting for øyet! :-) Jeg sier som bloggeren bak Åpent Hus; "Design, ikke for syns skyld - men følelsen det gir!". Jeg blir i komplett julestemning av å besøke din blogg om dagen (burde komme som en utfordring fra NIB snart synes jeg , - da hadde du stilt sterkt!). Herlig! Klem tilbake! Og forresten, - møblene på loftet kan jo komme tll nytte om noen år igjen, hvis du skulle bli så heldig å bli bestemor! GOD GRUNN TIL Å BEVARE DE ALTSÅ!

      Slett
  2. Hei!

    Takk for koselig kommentar hos meg! Du er god for å være "fersk" - synes du har en herlig blogg! Og for en herlig stol - en slik en skulle jeg så gjerne ha hatt! :)

    Et lite tips kan forresten være å fjerne ordbekreftelsen for å legge inn kommentarer - mange synes dette er litt pes og gidder kanskje ikke legge igjen kommentarer pga den.

    klem Cathrine

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Cathrine!
      Så utrolig koselig hilsen fra deg! Nå ble jeg glad her! Gleder virkelig en fersk bloggers hjerte å høre når noen liker bloggen min, vettu! :-) Og ikke minst, TUSEN TAKK for tips til konkrete forbedringer. Strever fremdeles en del (les MYE) med å få alt det tekniske på plass. Ante for eksempel ikke at jeg hadde ordbekreftelse på. Håper jeg har klart å fjerne den nå, slik at det blir enklere å kommentere. Takk igjen altså! (Har forresten bodd i Sandnes og Stavanger i en treårs periode for noen år tilbake. ELSKER Rogaland og kunne flyttet tilbake på dagen, men får nok desverre ikke Salongverten med meg dit bort).
      God formiddag til deg!
      Klem fra Beate

      Slett
  3. Så bra du kommenterte hos meg, ellers hadde jeg jo aldri funnet Salongen! Bloggen er herved lagt inn i bloggrollen min, så fin - og som cathrine skriver over her, skulle ikke tro at du er fersk! De fleste gremmes jo over de første innleggene (jeg har til og med sletta noen av dem...), men her er jo alt så inspirerende og fint!

    Likte det du skreiv i en bloggpost under her (ja, har lest alle innleggene :)): "Psykologen i meg fascineres av hvordan fysiske omgivelser påvirker vårt humør og møte med andre mennesker. Gjennom små hverdagsglimt og tanker her fra Salongen, håper jeg å få frem noe av denne dynamikken". Jeg er så enig i dette - tror mange ikke forstår at omgivelsene har mye å si for humøret, ja, kanskje også psykisk helse. For meg er det i alle fall sånn at ryddig hus gir et litt mer ryddig hode, og fin atmosfære og fine omgivelser, gir livslyst og energi. Kaller jo meg selv for estetiker, vet ikke hvordan det er med dem som ikke bryr seg om fine ting, hehe.

    Så; jeg lurte på om du kunne tenke deg å skrive litt om dette ut fra et psykologi-synspunkt, og om jeg kunne publisere det på bloggen? Hva tror du om det? Trenger ikke være mye, men litt presentasjon av deg og bloggen din og litt om det temaet? Er nemlig opptatt av at blogging ikke bare er overfladisk vissvass, men det kan være livgivende vissvass, hvis du skjønner hva jeg mener.

    Står forresten noe om temaet her: http://www.sydsvenskan.se/kultur--nojen/pengar-att-tjana-pa-lycklig-blogg/
    Du kan sende svar til prydting alfakrøll gmail.com hvis du vil! :)
    ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei igjen, Åshild.

      Oi, her sitter jeg, etter å ha lest kommentaren din, og kjenner meg skikkelig skikkelig GLAD! Tusen takk for veldig koselig hilsen! Tenk at du, som jo nå er en ringrev innen bloggverden å regne, liker min lille og ferske Salong så godt. Såpass at du til og med har lyst å presentere meg og mitt fokus på interiørpsykologi på bloggen din. Det er til å bli lykkelig og rørt av, rett og slett!

      Du setter fingeren på det som har vært mye av min motivasjon bak det å starte blogg faktisk. Nemlig det å kombinere psykologifaget med kreative prosesser, skaperglede og livsvitalitet. (Det kan være lett å tenke at psykologi handler mest om sykdom og behandling av psykiske lidelser). For meg handler faget like mye om bevisst å bidra til å skape gode følelser, livsvitalitet, positive tanker og inspirerende og gjensidige relasjoner mellom mennesker (veldig, veldig kort fortalt!). Har deler av et innlegg liggende allerede, hvor jeg har planer om å utdype mer om emnet interiørpsykologi. Men du vet, bleieskift og nattevåke gjør sitt til at ting tar tid om dagen…. Hadde uansett vært KJEMPEKOSELIG om du har lyst å presentere meg og bloggvisjonen min på din egen blogg, når jeg får mer ned på papiret. Blir skikkelig smigret av den tanken du! Tror vi tenker mye likt om temaet allerede. Kjenner meg i alle fall godt igjen i hvordan du beskriver at humør og livslyst preges konkret av våre fysiske omgivelser. Jeg kan jo kontakte deg nærmere på mail når jeg har fått mer konkret skrevet ned om temaet, kanskje?

      Enn så lenge får du kose deg videre i mammapermisjon, med den skjønne lille datteren din. Jeg skal tilbake i jobb i februar, - vips som tiden har gått gitt! Nok en gang, takk for hyggelig og personlig hilsen.
      Vi blogges vi, - rett og slett! Så tar jeg kontakt etter hvert!

      Slett
    2. Åh, så bra! Vi snakkes!
      (må løpe til snuppa nå :)

      Slett
  4. Ååååååå, så søt den stolen ble etter overhalinga di:) Liker stua di, spesielt de to lenestolene:)Velkommen inn i bloggelandet:) legger meg til som følger av bloggen din jeg, vil trives her:)
    klem Trine:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for veldig koselig hilsen! Nå ble jeg glad gitt! :-) Intet er koseligere å høre enn at noen kan trives i Salongen min. Du har en utrolig koselig, fargeglad og vital blogg selv! Har vært innom deg tidligere også, men la meg til som følger nå. Digger reportasjen som ble gjort om deg i Adresseavisa (vittig bilde med hunden i farta på forsiden, hehe!). Ellers er vi glade Cathrineholm samlere begge to ser jeg. Kan aldri få nok av de, rett og slett. God mandagskveld til deg! Da blogges vi, - rett og slett! Klem fra Beate - skikkelig henslengt i Salongen med bonderomantikken på tv.

      Slett
  5. Hei du!:)
    Aller først, tusen takk for dine fine ord inne hos meg! Det varmer skal du vite:)

    ...og for en koselig blogg!
    Stuen din (i headeren) ser så koselig ut! Elsker stolene!:)

    ..kjempe fin barnestol også! Ble nydelig ferdig!:)

    Ønsker deg en flott søndagskveld!
    Klem til deg fra meg

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for koselige ord! Sånt varmer en fersk bloggers hjerte vettu! :-) Stolene i headeren er et av mine beste funn på Finn.no. Har en like vakker liten sofa i samme serie. Tør simpelt hen ikke fortelle en gang hvor billig jeg fikk de.... Knis! God ny uke til deg! Klem fra henslengt frøken i Salonen en mandags kveld.

      Slett
  6. Så utrolig fin stolen ble! God som ny :)

    Og så må jeg si takk for gode ord inne hos meg, det er så oppløftende når noen tar seg tid i hverdagen til å stoppe opp å skrive en kommentar synes jeg!!

    Klem og fin ny uke til deg,
    Signe

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant? Er så totalt enig med deg - blir like glad hver gang noen tar seg noen minutter i Salongen min og gir uttrykk for å like seg der inne. Det går opp for meg litt etter litt at det er en nokså sammensveisa gjeng av interiørbloggere her i Norge. Utrolig koselig (og litt skummelt) å slenge seg med. Enn så lenge har det vært udelt positivt! Takket være koselige tilbakemeldinger som din eksempelvis. GOD uke til deg! Hilsen fra ei som er godt henslengt i Salongen i kveld! :-)

      Slett
  7. Hei på deg!!
    Jeg synes stolen ble fantastisk fin!! Så liten og søt!!! LEgger meg som følger hos deg:-)))

    Klem Siri

    SvarSlett
  8. Hei og god morgen!
    Er sååå spent på om det ble gråmalingshandel og lampe-makeover på deg i helgen.
    Så bra at jeg fikk deg fra å kjøpe den lyserosa, sarte malingen. Hadde jo vært leit å sitte der og angre i ettertid.
    Det snør i Sandefjord i dag hvilket ga jubel-utbrudd fra Gutta Boys. Veldig vakkert er det når man titter ut vinduet, alt blir så lyst.
    Ha en strålende dag!
    Klem fra kaspara

    SvarSlett
  9. Hehe, nå måtte jeg le, for denne stolen fant jeg på loppis også, bare at den var en krakk med hull i ;) Altså, uten armlener og rygg! Ga den til ei venninne som likte fargene som den var :)
    Din ble kjempefin!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Urkomisk! Var akkurat innom bloggen din for nøyaktig ett minutt siden og så krakken "din-min" der. Morsomt! Kan ikke fatte at du gav bort din da men... vakker som den er. Heldige den som fikk den! Skjønt, det blir jo endeeel møbler etterhvert, så lenge en handler lopper til stadighet. Kjenner meg igjen der gitt. Jeg simpelt hen E L S K E R lopper og loppiser.... Gleder meg til å se mer av dine fremtidige kupp! Har en følelse av at jeg kommer til å like de godt! :-)

      Slett
  10. For en søt stol! FLINK:) Koselig blogg:)

    SvarSlett